پروتئین جدید whey و کنترل دیابت

5 اوت 2014- افزایش ناگهانی گلوکز درخون پس از صرف غذا، زندگی بسیاری از افراد مبتلا به دیابت را در سراسر جهان تهدید می کند.حال در یک تحقیق جدید مشخص گردید راهی برای جلوگیری از افزایش ناگهانی قندخون پس از غذا وجود دارد:"مصرف پروتئین تغلیظ شده ی whey".

پروتئین  wheyاز مایع آبکی جدا شده از دلمه ی بسته شده ی پنیر بدست می آید. مصرف این پروتئین تغلیظ شده قبل از صبحانه می تواند از افزایش ناگهانی قندخون پس از صرف غذا جلوگیری کند.

افزایش ناگهانی قند خون پس از صرف غذا در افراد دیابتی می تواند سبب بیماریهای قلبی عروقی، سرطان، بیماری آلزایمر، نارسایی کلیه و آسیب به شبکیه شود. نتایج این تحقیق درمجله ی diabetologiaمنتشر گردید.

به گفته ی پرفسور یاکوبویچ آنچه درباره ی مصرف پروتئینwheyقابل توجه است کاهش چشمگیر پیک افزایش قندخون پس ازصرف غذا است. همچنین پاسخ بدن به انسولین را بهبود  بخشیده و مقدار تولید انسولین را در همان حد نگاه می دارد یا تولید آنرا بیشتر از داروهای ضد دیابتی جدید افزایش می دهد.

مصرف زیاد شیر با کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 و بیماری قلبی عروقی همراه است و پروتئین wheyسبب افزایش تولید یک هورمون روده ای بنام GLP-1یا پپتید شبه گلوکاگون 1 می شود که ترشح انسولین را تحریک می کند به این ترتیب موجب کاهش پیک افزایش قند خون پس از غذا می شود.

کوکتل پروتئین آب پنیر قبل از صبحانه

 پرفسور یاکوبویچ می گوید: فرضیه ی ما این است که تحریک تولید GLP-1  با مصرف پروتئین wheyقبل از صرف غذا می تواند موجب افزایش ترشح انسولین شده و فوایدی برای کاهش قندخون درافراد مبتلا به دیابت نوع 2 در بردارد.

این تحقیق بروی 15 فرد مبتلا به دیابت نوع 2 که بخوبی بیماری خود را کنترل کرده بودند، انجام گردید. شرکت کنندگان بصورت تصادفی یا 50 گرم پروتئین آب پنیر حل شده در آب و یا پلاسبو را دریافت کردند پس از آن صبحانه ی استاندارد شده ای با نمایه ی گلایسمیک بالا به این افراد داده شد که حاوی 3 برش نان سفید و ژله ی حاوی شکر بود(یک وعده ی غذایی که برای به حداکثر رساندن  پیک افزایش قندخون پس از صرف غذا طراحی شده بود).

از این افراد 30 دقیقه قبل از صرف غذا زمانیکه پروتئین آب پنیر یا پلاسبو را نوشیدند نمونه ی خون گرفته شد، سپس دانشمندان غلظت گلوکز پلاسما، مقدار GLP-1سالم و تجزیه نشده و غلظت انسولین را در نمونه های خونی این افراد 30 دقیقه قبل از صرف غذا و نمونه های خونی گرفته شده در 150،120،90،60،30،15 و 180 دقیقه پس از صرف غذا اندازه گیری کردند.

مهمترین وعده ی غذایی ما درطول روز کدام است؟

محققین دریافتند که مقدار قندخون با خوردن پروتئین آب پنیر قبل ازصبحانه و پس از گذشت 180 دقیقه از صرف غذا نسبت به گروه پلاسبو 28 درصد کاهش می یابد که در اوایل و اواخر فازها این کاهش بصورت یکنواخت است. با مصرف پروتئین آب پنیر قبل از صبحانه، پاسخهای انسولین و GLP-1نیز بطور قابل توجهی بالاتر می رود(به ترتیب 105 و 141 درصد ) که موجب افزایش 96 درصدی در مرحله ی اولیه ی ترشح انسولین می شود.

مرحله ی ابتدایی ترشح انسولین معمولاً درافراد مبتلا به دیابت نوع 2 کاهش یافته است اما با مصرف پروتئین آب پنیر قبل از صبحانه این پاسخ بطور قابل توجهی نسبت به گروه دارونما افزایش می یابد. مصرف پروتئین آّب پنیر قبل از صبحانه موجب کاهش چشمگیر پیک افزایش قندخون پس از صبحانه می شود. پرفسور یاکوبویچ می گوید: مصرف پروتئین آب پنیر می تواند رویکرد جدیدی برای بهبود  استراتژیهای کاهنده ی قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 باشد. بر اساس یافته های این تحقیق، نویسندگان مقاله معتقدند برای آزمایش مزایای پایدار مصرف پروتئین آب پنیر باید کارآزمایی های بالینی طولانی مدتی بروی بیماران دیابتی انجام شود.

منابع:

Diabetologia, 2014; 57 (9): 1807 DOI: 10.1007/s00125-014-3305-x

www.sciencedaily.com/releases/2014/08/140805132248.htm